چرا از مدیر پنجره i3 استفاده می‌کنم؟

اشتراک‌گذاری

بنده قبل از i3 از مدیر پنچره‌های رایج استفاده می‌کردم. به دلیل اینکه مجبور بودم تعداد زیادی پنجره را همزمان مدیریت کنم همیشه مشکل پیدا کردن یک پنجره و مدیریتش را داشتم. خب من مشکل خود را با استفاده از یک مدیر پنجره موزائیکی به اسم آی۳ حل کردم!

اوایل تنها از i3 به همراه i3bar و dmenu استفاده می‌کردم اما بعدا زوبونتو را نصب کرده و مدیر پنجره پیشفرضش که xfwm باشد را با i3 جایگزین کردم. و به این ترتیب دردسر پیکره‌بندی هزار و یک چیز دیگر را نداشتم و در عین حال از i3 استفاده می‌کردم.

محیط کار فعلی فاروق به در حال نوشتن پست وبلاگ

در i3 جابجا شدن بین پنجره‌ها می‌تواند تنها با استفاده از یک کیبورد(بخوانید تخته کلید!) انجام شود. بنده پنجره‌ها را گروه‌بندی کرده و در دسکتاب یا فضا‌های کاری مختلف(workspace) میگذارم. برای سوئیچ بین فضا‌های کاری کافیست کلید سوپر به همراه یک عدد را فشار دهم. مثلا سوپر + ۱ مرا به فضای کاری شماره یک می‌برد.

فضای کاری شماره یک

خب حال بایست بین پنجره‌های این محیط کاری شماره یک جابجا شوم. باز نیازی به موس(موشواره؟) ندارم. از کلید سوپر یا ویندوز به همراه یکی از کلید‌های زیر استفاده می‌کنم:

j k l ;

البته می‌توانم از کلید‌های جهت دار نیز استفاده کنم. فایل پیکره‌بندی i3 تمام کلید‌هایی که می‌توانم استفاده کنم را در خود دارد و می‌توانم آن‌ها را به دلخواه تغییر دهم:

توجه کنید که i3 زشت نیست! i3 به صورت خام به شما تحویل داده می‌شود و شما باید به سلیقه خود آن را پیکره‌بندی کنید یا اینکه از پیکره‌بندی دیگران استفاده کنید.

اشتراک‌گذاری

4 دیدگاه برای “چرا از مدیر پنجره i3 استفاده می‌کنم؟”

  1. avatar

    آی تری واقعا فوق العادس؛ کمتر به موس نیاز میشه. منم جدیدا ازش استفاده میکنم. من به همراه گنوم نصبش کردم اما فرصت بشه میخام مانجارو با مدیریت پنجره i3 نصب کنم.

    1. avatar

      بعضی از مردم وقت میزارن آی‌۳ رو به همراه کلی خرت و پرت دیگه کانفیگ میکنن و از محیط‌های دسکناپی مثل گنوم و یونیتی و ایکس‌اف‌سی‌ای بی‌نیاز میشن اما من همونطور که نوشتم حوصلم نشد اینکارا رو بکنم XFCE رو برداشتم روش آی‌۳ انداختم :))

      1. avatar

        پس در اینصورت توصیه میکنم یه نگاهی به manjaro i3 بندازی. کامیونیتی خودش شخصی سازی ها رو انجام داده و نرم افزارهای مورد نیاز رو اخلش قرار داده.

        1. avatar

          فعلا ترجیح میدم روی اوبونتو بمونم تا بعدا ببینم چی میشه