جلسه دوم گروه نرم‌افزار آزاد هرمزگان: بازی‌های پایتونی

اشتراک‌گذاری

امروز، دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰،‌ جلسه دوم گروه نرم‌افزار آزاد هرمزگان را با حضور نویسنده این مطلب داشتیم و به پیشنهاد یکی از اعضا، یک بازی جالب کردیم: «به صورت چرخشی در یک دایره هرکس میبایست نام یک ماژول پایتونی، توکار یا غیر تو‌کار،‌ بگوید. نام ماژول‌ها روی تابلو نوشته می‌شود و کسی حق تکرار اسم یک ماژول را ندارد. کسی که ظرف مدت زمان ۳۰ ثانیه نتوانست اسمی پیدا کند، از بازی خارج می‌شود و آخرین نفر باقی مانده در بازی برنده است». روشن است که در بازی حق جستجو کردن، نوشتن یا امثالهم را نداشتیم!

بازی سرگرم‌کننده‌ای برای ۴ پایتون کار بود و با برد نویسنده این مطلب به پایان رسید که البته با توجه به تجربه پایتونی چند ساله‌ای که وجود داشت زیاد به دور از ذهن نیز نبود.

بازی بعدی، همان بازی قدیمی حدس زدن کلمات بود با این تفاوت که هرکس می‌بایست نام یک callable توکار پایتون(یک callable توکار پایتون، تابع یا کلاسی در پایتون است که جزو ماژول توکار‌هاست و نیازی به import کردن ندارد. مانند max یا len) را برمی‌گزید و دیگران حرف به حرف تلاش می‌کردند نام را حدس بزنند. بنده در ابتدا bin را برگزیدم که کسی موفق به حدس زدن آن حداکثر با ۴ خطا(۳+۱) نشد. البته به استثنای i وسط. سپس یکی از اعضا، len ord را انتخاب کرد که البته باز کسی از جمله نویسنده مطلب موفق به حدس زدن آن نشد. در نهایت بهنام سیم‌جو، نویسنده دیگر این وبلاگ eval را انتخاب کرد که بنده بعد از راهنمایی های بسیار از طرف بهنام موفق به حدس زدنش شدم.

در کل جلسه مفرحی بود با اینکه در مورد نرم‌افزار آزاد مستقیم صحبت نشد. این بازی‌ها در جلسات حضوری یا مجازی قابل انجام هستند و شاید یک ایده خوب، ساخت یک نسخه تحت وب از آن‌ها باشد.

اشتراک‌گذاری