اندر مدح WriteFreely: تجربه فاروق در کار با این نرم‌افزار وبلاگ‌نویسی

اشتراک‌گذاری
لوگوی نرم‌افزار رایت‌فریلی

WriteFreely یک نرم‌افزار وبلاگ‌نویسی نوشته شده به زبان گو می‌باشد که بنده برای وبلاگ جامعه هکر‌های موز آن را انتخاب کردم و بعد از مورد موافقت گرفتن توسط اکثریت بقیه اعضای شورا، آن را روی هاست جامعه دپلوی کردم و خود اولین پست را در آن نوشتم و تا به الآن در حال استفاده از آن هستیم.

اگر بخواهم صادق باشم، واقعا بیاد نمی‌آورم چرا این نرم‌افزار را انتخاب کردیم. یا اینکه دلیل اصلی چه بود. اما الآن می‌توانم در مورد اینکه چرا باید به استفاده از آن ادامه دهیم برایتان مثنوی ۷۰ من بنویسم! و اینکه چرا یک نفر یا گروه باید(یا نباید) این نرم‌افزار را برای وبلاگ‌نویسی انتخاب کنند.

چرا باید از این نرم‌افزار استفاده کنید؟

این‌جا در مورد دلایلی می‌نویسم که (احتمالا) باید از این نرم‌افزار استفاده کنید. این دلایل ممکن است برای همه استفاده‌ها معتبر نباشد.

  • رایت‌فریلی نوشته شده به زبان گو برای سرور واقعا سبک است. الآن که بررسی کردم نمونه رایت‌فریلی هکر‌های موز تنها ۲۷ مگابایت رم مصرف می‌کند!
  • این نرم‌افزار با کلاینت نیز مهربان است و هیچ چیز اضافه‌ای ندارد! این باعث می‌شود وبلاگ ما بسیار سریع برای کاربر بارگزاری شود.
  • پشتیبانی از مارک‌داون(Markdown) و MathJax. دومی تنها در صورتی به کار شما یا گروه‌تان می‌آید که قرار است فرمول زیاد بنویسید مثلا در مورد فیزیک یا ریاضی.
  • محیط نوشتن تر و تمیز و ساده
WriteFreely post editor
ویرایش‌گر پست رایت‌فریلی
  • محیط خواندن ساده و تر و تمیز، همانطور که در تصویر زیر می‌بینید هیچ چیز اضافه‌ای برای پرت کردن حواس خواننده وجود ندارد!
WriteFreely reader
پست‌خوان رایت‌فریلی
  • رایت‌فریلی خودش وبلاگ‌تان را برای موتور های جستجو بهینه می‌کند. برای مثال جستجو‌های زیر و نتایج را ببینید:
  • قسمتی از فدی‌ورس(fediverse). رایت‌فریلی از پروتکل ActivityPub پشتیبانی می‌کند و قسمتی از فدراسیونی بزرگ می‌باشد.

چرا ممکن است نخواهید از این سکوی وبلاگ نویسی استفاده کنید؟

  • رایت‌فریلی به زبان گو نوشته شده در نتیجه نمی‌توانید آن‌را روی یک هاست رایج PHP(که نسبت به دیگر هاست‌ها ارزان‌تر است) راه بیاندازید. پیدا کردن یک نمونه یا اینستنس رایت‌فریلی که برای نوشته‌های شما مناسب باشد نیز ممکن است دشوار باشد.
  • رایت‌فریلی بشدت طراحی مینیمالیستیکی(ترجمه احتمالی: حداقل‌گرایانه؟ کمینه‌گرایانه) دارد. هم در مورد قالبی که به خواننده نمایش داده می‌شود و هم در مورد محیطی که خود در آن می‌نویسید. برای مثال ویرایش‌گر دیداری وجود ندارد و باید سینتکس(syntax) مارک‌داون را بدانید. همچنین خبری از فضای تصویر و فایل و بخش کامنت نیست. هرچند که می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار های دیگر مانند WriteFreelyImages یا isso راه‌بیاندازید.

اشتراک‌گذاری

4 دیدگاه برای “اندر مدح WriteFreely: تجربه فاروق در کار با این نرم‌افزار وبلاگ‌نویسی”

  1. avatar

    چون از داک داک گو به جای گوگل استفاده کردی خوشم اومد. ؛))

  2. avatar

    مگه نمیشه روی لوکال بیلد کرد خروجی html css بهمون بده روی هر نوع هاستی اپلود کنیم.

    1. avatar

      نه این جنریتور نیست. مثل Plume یا همین وردپرس خودمون باید یکجا هاست بشه و به دیتابیس دسترسی داشته باشه.