چرا اکثر اعضای چت‌روم کرم‌های کامپیوتر از تلگرام هستند؟

اشتراک‌گذاری

چت‌روم کرم‌های کامپیوتر در ابتدا به صورت خصوصی بوده و روی یک سرور ماتریکس کوچک بر روی نانو‌پای بنده(فاروق) میزبانی می‌شده است. هنوز هم اکثر کسانی که آن زمان با ما بوده‌اند در چت‌روم فعلی حضور دارند. بعد از مدتی نگه‌داری از سرور ماتریکس به این نتیجه رسیدم که برای یک چت‌روم به این کوچکی منطقی نیست که یک سرور ماتریکس را مدیریت کنم. در نتیجه به این فکر افتادم که چت‌روم را روی یک سرور ماتریکس عمومی و مطمئن منتقل کنم و همچنین آن‌را عمومی کنم. آن زمان دو سرور مطمئن میشناختم:‌ یکی سرور matrix.org و دیگری سرور موزیلا که شرکت سازنده فایرفاکس بودجه‌اش را تامین میکرد. البته محلق شدن به این چت‌روم از هر سرور ماتریکسی امکان پذیر است.

مدتی کوتاهی بعد، دوست و همراه قدیم‌ام بهنام، یک گروه در تلگرام ایجاد کرد و تصمیم گرفتیم چت‌روم ماتریکس و تلگرام را به هم پل کنیم. از آن نقطه به بعد هر کس مایل بود از تلگرام استفاده می‌کرد و هرکس ماتریکس را ترجیح می‌داد از همان استفاده می‌کرد. خودمان هم روی هر دو پلتفرم اکانت داشتیم و اوایل اعلان‌ها را دوبل دریافت می‌کردیم!

رفته رفته تعداد اعضای گروه بیشتر شد و وقتی پست‌های وبلاگ در کانال تلگرامی یکی از دوستان دانشگاه هرمزگان تبلیغ می‌شد، رشد کاربران تلگرام(و البته دانشگاه هرمزگانی) بسیار بیشتر از رشد کاربران ماتریکس بود. البته عده‌ای وقتی متوجه شدند گروه در ماتریکس نیز وجود دارد، یک حساب ساختند و ملحق شدند اما سپس حساب خود را رها کردند و حسابشان هنوز هم در گروه عضو است.

یکی دیگر از دلایل کم بودن تعداد کاربران ماتریکسی چت‌روم، عدم محبوبیت ماتریکس به صورت کلی است. اما من حدس میزنم که در جامعه فارسی‌زبانان، محبوبیت و شناخته‌بودن ماتریکس حتی از میانگین جهانی نیز پایین‌تر است. برای مثال من جامعه هش‌بنگ را می‌شناسم که روم ماتریکسی‌شان حدود ۲۰۰ عضو دارد و اکثر این اعضا از ایالات متحده آمریکا هستند.

احتمالا یکی از دلایل ناشناخته‌تر بودن ماتریکس بین ایرانی‌ها، پایین‌تر بودن سطح سوادشان نسبت به کشور‌هایی مانند آمریکا هست. هم‌چنین بسیاری از کسانی که سطح سواد بالایی دارند به دلایل مختلف که خودتان می‌دانید از ایران مهاجرت می‌کنند.

چطور نتیجه گرفتم که پایین بودن سواد تکنولوژی این جامعه باعث ناشناخته ماندن چیزی مانند ماتریکس در اعضای جامعه می‌شود؟ واقعیت این است که نمی‌توان از پایین بودن سواد این نتیجه را گرفت. اما معمولا در همچین جوامعی کسانی که از خود می‌پرسند «آیا واقعا واتس‌اپ رمزنگاری مبدا به مبدا دارد؟» یا «چه گزینه‌های دیگری جز واتس‌اپ و تلگرام وجود دارند؟» کم است. هنوز هم کسانی هستند که با توجیه «داده‌های من به کار کسی نمی‌آید» برایشان مهم نیست که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک(گمان کنم الآن اسمش متا باشد) داده‌های آن‌ها را سرقت می‌کنند.

این سواد، سوادی نیست که در رشته کامپیوتر(مهندسی یا علوم) در دانشگاه‌ها درس می‌دهند. بلکه به خود شخص برمیگردد. البته من گمان می‌کنم که خانواده نیز در این میان تاثیر بزرگی دارد چراکه بسیاری از رفتار‌ها را انسان از اطرافیان خود یاد میگیرد. البته در مورد قضیه ماتریکس با توجه به اینکه داریم در مورد پیام‌رسان صحبت می‌کنیم، استفاده نکردن اطرافیان از آن نیز می‌تواند به استفاده نکردن شخص از آن کمک کند.

امروز ۳۷ نفر کاربر‌ها از تلگرام هستند.
اشتراک‌گذاری

2 دیدگاه برای “چرا اکثر اعضای چت‌روم کرم‌های کامپیوتر از تلگرام هستند؟”

  1. avatar

    تو ایرانی هستی؟ سواد ما رو در قیاس با سواد امریکا قرار میدی اینطور زشت خود تحقیری میکنه؟!@ حتی اگه ایرانی اون سطح فنی فعلی امریکا رو به حساب نیاورده یا نمیتونه یا نمیخواد استفاده کنه و سطح سواد خودش رو هم درست جا نیانداخته باز تو حق نداری اینطوری ضد تبلیغ و کوکچ شمار و خود تحقیری کنی!! به نظر ما ایرانی جماعت از رده شما باعث پسرفت هست. این سایتت هم از لحاظ سواد فنی بسیار ضعیف هست در حد کرم هم نیست.

    1. avatar

      ممنون بابت لطفتون نسبت یه سایت ما. خود تحقیری نکردیم صرفا یک واقعیت رو بیان کردیم. جامعه نرم‌افزار آزاد ایران در مقایسه با جامعه نرم‌افزار آزاد آمریکا یا آلمان(و احتمالا بقیه کشور‌های اروپایی) بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کنه.