تجربه من در استفاده از کتاب‌خوان اونیکس بوکس Poke Pro

اشتراک‌گذاری

کتاب‌خوان یا Ebook reader نوعی تبلت هست که مخصوص مطالعه طراحی شده و معمولا آن‌ها به جای LCD و امثالهم، از صفحه نمایش «جوهر الکترونیکی» استفاده می‌کنند. آسیب زدن صفحه‌نمایش جوهر الکترونیک به چشم تقریبا به اندازه آسیب زدن کتاب کاغذی به چشم می‌باشد.

این مطلب سابقا توسط فاروق کریمی زاده در ویرگول منتشر شده‌است. با کمی ویرایش اینجا بازنشرش می‌دهم.

یک اسکرین‌شات از صفحه اپ‌های کتاب‌خوان Poke Pro

کتاب‌خوان بنده که یک Onyx Boox Poke Pro هست که قبل از دوران کرونا و روی این حساب که بنده با انتخاب علوم کامپیوتر به عنوان شغل و حوزه مطالعه و پژوهش طبیعتا نیاز به مطالعه فراوان خواهم داشت خریداری شد و البته به این امید که خرج خرید کتاب‌های کاغذی نیز کاهش پیدا کند.توجه گیک‌ها و نرد‌های عزیز را به مشخصات فنی کتاب‌خوان جلب می‌کنم:

  • بلوتوث ۴.۱ و وای‌فای
  • وزن حدود ۱۷۰ گرم
  • صفحه نمایش جوهر الکترونیکی ۶ اینچ با ۱۶ سطح خاکستری که از رنگ‌ها پشتیبانی نمی‌کند با رزولوشن ۱۴۴۸ در ۱۰۷۲
  • چراغ مطالعه داخلی با نور گرم و سرد قابل تنظیم
  • پردازنده ۴ هسته‌ای با فرکانس کاری ۱.۲ گیگاهرتز
  • ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی بدون پشتیبانی از کارت حافظه
  • ۲ گیگابایت رم
  • باتری ۲۵۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت
  • پورت میکرو‌یو‌اس‌بی برای شارژ و ارتباط با کامپیوتر
  • اندروید ۶ با پلی‌استور و چند اپ ساده مثل ساعت،دیکشنری،ایمیل،مرورگر وب و …
  • یک نرم‌افزار بسیار پیشرفته برای مطالعه‌ی کتاب به اسم Neo Reader

با توجه به مشخصات سخت‌افزاری و اینکه میتوانم روی اندرویدش برنامه‌های مختلف نصب کنم پس باید حدس زده باشید چرا اونیکس بوکس به کیندل آمازون ترجیح داده شده اما این تمام ماجرا نیست!نرم‌افزاری که این کتاب‌خوان از آن بهره می‌برد بسیار قدرت‌مند بوده و بدترین حالتی که ممکن است برای شما پیش بیاید و البته برای من پیش‌نیامده،اسکرول کردن برای خواندن یک PDF یا تصویر هست.این نرم‌افزار به صورت خودکار حاشیه‌های سفید را حذف می‌کند و اگر نتواند، شما می‌توانید به آن بگویید چه چیز‌هایی حاشیه هستند. همچنین امکاناتی برای خواندن پی‌دی‌اف‌های چند ستونی دارد.

معایب این کتاب‌خوان

  • بروز‌رسانی اندروید وجود ندارد و همیشه روی اندروید ۶ می‌ماند. بنظر می‌آید با وجود قول‌هایی که از سمت شرکت سازنده برای ارتقا اندروید این مدل و مدل‌های دیگر داده شده اما هیچ وقت شرکت به وعده‌هایش وفا نکرده است. این در مورد بقیه مدل‌ها نیز صادق است و اندرویدشان هیچ وقت ارتقا پیدا نمی‌کند.
  • عدم پشتیبانی از میکروفن. نه تنها خود کتاب‌خوان از میکروفن برای تماس صوتی یا ضبط کردن پشتیبانی نمی‌کند بلکه در صورت اتصال دستگاه بلوتوثی میکروفن آنرا نیز پشتیبانی نمی‌کند! البته بنظر می‌اید poke 3 که چند مدل بالاتر از کتاب‌خوان بنده است، خود میکروفن توکار دارد و برادر بزرگترش که Leaf باشد علاوه بر میکروفن توکار، بلندگو توکار نیز دارد.
  • سخت‌افزار این کتاب‌خوان برای بعضی برنامه‌های اندرویدی مانند بعضی برنامه‌های چت کمی ضعیف است. بنظر می‌آید Poke 3 یک پردازنده ۸ هسته‌ای دارد(مقایسه کنید با Poke Pro که پردازنده‌اش ۴ هسته‌ای هست)
با تشکر از دوستم بهنام سیم‌جو برای ویراستاری و بهبود مطلب.
اشتراک‌گذاری

2 دیدگاه برای “تجربه من در استفاده از کتاب‌خوان اونیکس بوکس Poke Pro”

  1. avatar

    بنظرم تبلت با کیفیت مثل برندهای سامسونگ و اپل خیلی بهتر از کتابخونا هستن. چون وقتی کتابخون میخریم به مرور انتظارت یک تبلت رو هم ازش داریم.

    1. avatar

      در مورد تبلت های بوکس، اکثر انتظاراتی که که یک نفر میتونه از یه تبلت معمولی داشته باشه رو برآورده میکنه. ولی خب بستگی به کاربرش هم داره. اگر یه دانشجوی علوم کامپیوتر باشی و عادت کرده باشی که از متن یاد بگیری و نه از فیلم و انیمیشن، احتمالا کتاب‌خوان راضیت کنه.

      یه مورد دیگه هم که من متوجه شدم اینه که اگر تبلت بوکس آسیب ببینه، دیگه تعمیرش عملا با توجه به اینکه توی ایران هستیم و ارزش پول پایینه و همه جا ما رو تحریم کردن نمیصرفه. البته استثنا هم هست:‌ اگر خرابی از باتری باشه چون باتری‌ای که استفاده میکنه راحت توی بازار گیر میاد، میشه راحت تعویضش کرد.

      به هر حال تکنولوژی جوهر الکترونیک هنوز به اندازه‌ای پیشرفت نکرده که برای همه استفاده‌ها جایگزین صفحه نمایش LED یا LCD بشه. از طرفی این تکنولوژی یه مزیت داره که نمیشه نادیده گرفتش: به چشم آسیب نمیزنه. حالا برای هر نوع استفاده باید دید کدوم تکنولوژی مناسب تر هست و البته پارامتر های دیگه هم بررسی بشن.